× Tämä foorumi on omistettu salatieteelle ja muulle epäilyttävälle hermeettiselle menolle.

Henkisten aatteiden tuputtamisesta

Lisää
30.05.2012 18:12 #13495 : frank
Olen tässä kertana muutamana joutunut kiusalliseen tilanteeseen, kun erinäisiin teosofisiin ja new age filosofioihin perehtyneet tuttuni ovat puhuneet opeistaan siihen tyyliin, kuin ne olisivat veden ja tulen pitävä viho viimeinen totuus ja järkevin maailmankatsomus. Rasittavinta on se, että he ovat tuputtaneet näitä oppejaan tilanteissa, joissa olisi pyrittävä keskustelemaan mahdollisimman epäpoliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumattomalla tavalla, jotta kukaan ei saa väärää käsitystä tai loukkaannu.

Ärsytyskynnys ylittyi viimein siinä vaiheessa, kun huomasin, että jos heille kertoo jostain erityisestä kokemuksesta omasta elämästään, he reagoivat tyyliin "väärin eletty, kuten Krisnamurti totesi aikanaan...". Eikö teosofeissa yms. yhteisöissä opeteta poliittista korrektiutta, vai tekevätkö he jotain käännytystyötä?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.05.2012 18:20 #13497 : julsei
Vastaus käyttäjältä julsei aiheessa Vs: Henkisten aatteiden tuputtamisesta
Samaa olen itse huomannut että väärin tehneenä se olisi kuin jokin rangaistus..mutts eikös virheiden kautta juuri ihminen opi ja viisastu, näin ainakin olen kuullut :-) Harvassa on ne immeiset jotka pystyvät keskustelemaan sovussa vaikka kuinka ääripää-tyyppejä olisikin.

777 x 12.92 x 777

Lisää
30.05.2012 18:49 #13499 : Gonorth
Vastaus käyttäjältä Gonorth aiheessa Vs: Henkisten aatteiden tuputtamisesta
Kaikenlainen oikeaoppisuus on ikävää, tyhmistävää ynnä ihmistä rajoittavaa.
Eihän tällaisten ulkoaoppineiden kanssa pysty mihinkään järkevään keskusteluunkaan kun oma ajattelu ja valmius uuden omaksumiseen puuttuu. Paljon hauskempaa ja mielenkiintoisempaa on elo ismiummikkona. Kun koskaan ei tiedä mitä uutta elämä tuo tullessaan.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Susibelle

Lisää
31.05.2012 15:38 #13508 : Kaapu
Vastaus käyttäjältä Kaapu aiheessa Vs: Henkisten aatteiden tuputtamisesta
Mulle kävi vähän samoin, kun aikoinaan hurahdin kunnolla teosofiaan ja paljon muuhunkin esoteeriseen kamaan. Hamstrasin ja luin kaiken mahdollisen ja mahdottoman mitä onnistuin käsiini saamaan teosofiasta. Aina kun tuli keskustelu, jossa edes etäisesti sivuttiin jotain tähän suuntaan liittyvää asiaa(eli mikä tahansa), posmotin suu vaahdossa ulkoa muistettuja oppeja.

Ajan kanssa kun aloin enemmän ja enemmän ymmärtää mitä olin lukenut ja mitä siitä jätin sisälleni ja mitä suljin pois, tajusin, että vaikka olin omaksunut valtavan tieto-/teoriamäärän, ei mikään asia kuitenkaan koskaan selity. Oli huojentavaa antautua taas sellaiseen maailmaan, joka aiheuttaa ihmetystä ja kummastusta, ja jolle ei ole olemassa mitään "oikeaa" selitystä.

Sonus ad infinitum

Lisää
31.05.2012 16:07 #13511 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Vs: Henkisten aatteiden tuputtamisesta
Älkää nyt loukkaantuko, mutta silloin kauan sitten kun aloin pyrkimään tälle alalle – rationaalinen maailmankuva ahisti – niin ekaksahan löysi teosofit. Tuli luettuakin alan teoksia, ja nyt tulee se, mistä joku voi ottaa herneen nenäänsä – ne ei tehneet muhun minkäänlaista vaikutusta. Mun maailmassani se oli ja on puhdasta mussutusta. Onneksi sitten löyty kokonaan toisenlaisia polkuja kuljettavaksi.

Jeps, alun anteeksipyyntöihinkin oli syynsä. Se mitä olen livenä oppinut pitkän linjan teosofeja tuntemaan, ne on yllättävän pikkunenäistä porukkaa, joka tuntuu pahastuvan jo siitäkin, ettei heitin juttujaan rakasta täysin varauksettomasti. Tai sitten mulla on vaan käynyt huono onni tavatessani aina näitä tosikkoja, mutta on oppinut ehdollistamaan itsensä pyytelemällä anteeksi jo siitä, että heistä uskaltaa edes puhua. Saattavat olla pitkävihaista porukkaa, mene ja tiedä. Homman olen ratkaissut niin, etten heitä koskaan vedä juttuihin mukaan. Nytkin on koko ajan pupu pöksyssä, että tälle palstalle eksyy kohta joku suivaantunut teosofiaan hurahtanut vaatiin kaikkia sanoja vedettäväksi takaisin. mutta luonteeni tuskin muutenkaan on orientoitunut henkis-sielullisten totuuksien etsintään, joten toivottavasti se on lieventävä asianhaara.

Toisaalta, uusimmassa Sinikivessä oli tekemäni artikkeli rajatieteilyn lähihistoriasta. Siinä annoin kyllä melko selkeästi ymmärtää, että teosofinen juonne kokonaisuutena on nykyisellään iltaruskon toimintaa, joka on kovasti mummoutunutta. Menee pääosin hautaan suurten ikäluokkien mukana.

Ja kun vauhtiin päästiin… vaikka tulee aina välillä Blavatksy mainittua, niin totuus on, että pysyttelen niistä kirjoista kaukana. Se on tehty sillä tyylillä, että heitetään myllyyn pari faktaa, ja sitten vedetään ympäri ämpäri ömpäri antamatta mihinkään kunnon vastausta. Blavatsky on minusta semioottista sekoilua, joka on sekoitettu lisää lukemattomin ristiviittein, jotka johtaa vaan loputtomaan ympyrän pyörimiseen.

Toisaalta, tämä oli sitten vaan oma mielipiteeni, ei sen enempää. Saatan olla täysin väärässä, enkä muutenkaan halua ruveta arvostelemaan toisten juttuja, kun ei omatkaan kestä päivänvaloa.

Lisää
01.06.2012 17:55 #13541 : juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Vs: Henkisten aatteiden tuputtamisesta
Mulla on hyviäkin kokemuksia tuputtamisesta. Ei niinkään kyllä henkisyyden puolelta, mutta Angry Birds on ihan oikeasti sairaan hyvä peli. En kännykällä paljon muuta pelaakaan. Sain jopa koukutettua siihen yhden Facebookin, Windowsin ynnä muiden villitysten fanaattisen vastustajan antamalla sähköpostissa linkin Chromen lataussivulle ja tuonne ->

chrome.angrybirds.com/

www.google.com/chrome?hl=fi

Nyt on Ubuntu-miehelläkin kaupasta ostettu Angry Birds käytössä Winen kautta. Jonain päivänä onnistun ehkä muuttamaan hänet Gentoo-nörtiksi.

www.gentoo.org/

Tietty tässä valaistumisessa on se vittumainen piirre, että Angry Birds Space on liian lyhyt, mutta täydellisyyttä on turha odottaa.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.276 sekuntia