× Sekalaisissa puhutaan... no sekalaisia.

Jukkiksen autopalsta

Lisää
06.05.2019 13:47 #43387 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jukkiksen autopalsta
Jumalauta toi corolla on kauhee peli. kävin sitä tutkituttaan katsastusta ajatellen ja olihan siinä kulumaa; jäähdytin vuotaa, bensatankki vuotaa, öljyt vuotaa, mut itte katsastuksesta olis menny heittämällä läpi. No joo, oli siinä sileet renkaat ja tuulilasi halki joten kovaa elämää on viettäny mut muuten ok... tai siis melkeen; päästöarvot oli sitä luokkaa että julistettas välittömästi ajokieltoon. Hiilidioksidimäärät sais olla jotain 0.5 luokkaa ja tässä oli vaatimattomat 9.2 joten bensa tulee kai ihan raakana läpi - ja siinä sivussa saastuttaa 100 neliökilsaa luontoa. mut toi päästöjuttu ny on sellanen et sitä ei voi eikä kannata korjauttaa joten kai se on autokaupoille vaan mentävä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.06.2019 15:44 #43492 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jukkiksen autopalsta
Mä en muuten luota tohon 2001 corollaan sit yhtään koska se on lisenssillä tehty britanniassa ja siinä kuvittelis väijyvän kaikki eurooppalaisten autojen viat. Mut kyl se kumminkin osas yllättää ilosesti.
Toi starttausongelma selvis ensiksi. Aattelin jo että täytyy pulittaa uuteen starttimoottoriin mut onneks vein sen näytille kunnon wanhanajan rasvarille joka sano heti et siinä on vaan sähköryyppy likaine ja pelkkää putsausta vaille. sano et tuo ens viikolla niin putsataan ja voit tutkia asiaa itte sillä tavalla että käynnistäessä pitää olla kaasupoljin ihan pohjassa niin pitäs lähtee käyntiin. ja jos näin käy niin sit vika on liassa. Ja hyvin se on tällä tavalla lähteny.
Näissä uusissa autoissahan tapaa olla noi ryypyt tosiaan sähköisesti toimivia kun ne ennen vedettiin vaan hanikasta manuaalisesti. Mikä todistaa mun teoriani että kaikki 2000-luvun autot on ihan paskoja verrattuna 80-luvun datsun100a tai 90-luvun corolloihin.

Sit alko rumiseen kunnolla takaa ja mietin et vittu... nyt hajos iskunvaimemmin ja tähän jos mihin menee ny sit kesälomarahat. Sitä sit luottomonttööri tutki ja sano et täällähän on ihan uudenkiiltävä iskari, just vaihdettu. Oli vaan vaihtanu sen jollain pajalla jossa poika ei ollu muistanu kiristää ylämutteria ja sen takia koko peräpää tärisi kun viimestä päivää. Pari jakoavaimen kääntöä ja rutinat loppu - ja jukkis säästy näissä molemmissa tapauksissa peräti 700-800e rempalta. Joka olis ollu kiistatta kohtuutonta autolle jonka oli ostanu kuukautta aiemmin.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.10.2019 17:58 #44209 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jukkiksen autopalsta
Mä oon pahalla päällä. Ajoin maalle asti vaihtaan renkaat kun säilytän niitä siellä. Muuten meni hyvin mut kun kurkkasin vararenkaaseen niin eikös edellinen omistaja ollu rötsiny niin auton perusvaraosana olevan tunkin kun mutteriavaimenkin. WTF? kuka ihme ottaa tunkin muistokseen? Kaipa se sama jannu joka varmaan muuttaessaankin vie jääkaapin mukanaan tai jotain.

Löyty se tunkki. Velipoika ostanu sellasen joten ei kun lainaan vaan. Näky joku niitä ristikkäisavaimiakin josta yks sopi mutteriin. Ei tässä pitäs mitään epäselvää olla. Paitti se kumpaan suuntaan mutteri aukee, minen sitä meinaan koskaan muista. Aina vaan vääntäny johonkin suuntaan kunnes on antanut periksi. Vaan nää eturenkaiden mutterit ei sit liikkuneet milliäkään mihinkään suuntaan. Takarenkaasta sain mutterin löysälle niin tiesinpä ainakin kiertosuunnan. Mulle ei tollaset käsitteet kun vastapäivät merkkaa mitään (kyllä. googlasin jopa mihin suuntaan mutteri pyörii muttei se sanottavasti oltu esitelty). Ja sit väännän hampaat irvessä ja kun ei muu auta, astun päälle koko painolla ja keikun. Ja ihme tapahtuu.... koko alumiininen ristikkoavain alkaa vääntyä mutkalle. Metalli vaan antaa periksi.
Selvästi koko avain on näitä tavaratalojen vitosella ostettavia alumiini-ihmeitä. Kyllä ne mitä mulla on ollu aina autoissa vakiovarusteena ollu kunnon kovetettua terästä ja niillä on kyllä aina aukeemissuuntakin selvinny hyvin nopeesti. Velipojalle varmaan selviää ensi kesän aikana mitä sen momenttiavaimellekin tapahtu kun vaan raakasti väänsi. Ihme lelu sekin.

Eikä siittä sitten mitään tullu. Työhanskanikin hukkasin johonkin kun laskin ne käsistäni, mutten muistanu missä, ja sen myötä niitä ei sit ikinä näkynytkään. Voipi olla et nyt tarttee sijoittaa liikkeessä toi vaihto mut aikain kanssa tarttee ostaa varmaan joku perustunkki ja kunnollinen mutteriavain. Tästä jäi kyllä mieleen että kukahan saatanan kiinalainen kaupustelee tollasia pehmeemetallisia työkaluja joilla ei tosihommissa tee kyl yhtään mitään muuta kun tuhoo toisen omaisuutta ja pahottaa oman mielensä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.10.2019 00:26 #44219 : Antero
Vastaus käyttäjältä Antero aiheessa Jukkiksen autopalsta
Hommaa sähkökäyttöinen mutterinväännin niin ei tarvi äheltää. Halvimmillaan maksaa nelisenkymppiä ja kalleimmillaan 250 euroa.

www.k-rauta.fi/rautakauppa/mutterinvaantimet/mutterinv%C3%A4%C3%A4nninsarja-fxa-17-osainen

Nykyisin moni niistä on omalla akulla tai verkkovirralla. Itselläni on aikoinaan 25 euroa maksanut Eincell ja se kytketään joko tupakansytyttimeen tai hauenleuoilla suoraan auton akun napoihin. Sillä irtoaa jopa paremmin kuin paineilmatoimisella.

Siinä on ideana sisäinen lyöntivasara ja sen sähkömoottori kerää ensin vauhtia, kunnes pamauttaa pyöränmutteriin takoen sitä ensin palan kerrakseen auki. Kun mutteri on tarpeeksi löytynyt, se pyörähtää kokonaan irti. Samoin kiinnilaitto nopeutuu.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.10.2019 11:57 #44221 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jukkiksen autopalsta
Sain vaihdettua kun kyselin tampereen Puskarariossa onko täällä mitään firmaa joka vaihtas renkaat lennossa ilman ajanvarausta. Joku "yksityisyrittäjä" sit pani viestiä et hän vaihtaa kahdellakympillä kun vaan ajat tänne. Ihan mukava kaveri se oli ja vähän kateena kattelin sen hallitunkkia kun se nosti kerralla koko kyljen ilmaan ja vaihto etu-ja takarenkaan samalla nostolla. Täytyy ainakin se mutteriavain käydä hankkimassa. Minä uskon kunnon teräkseen joka on yksinkertainen ja tottelee voimaa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.10.2019 13:42 #44223 : jonlord
Vastaus käyttäjältä jonlord aiheessa Jukkiksen autopalsta

Jukkis kirjoitti: Toi starttausongelma selvis ensiksi. Aattelin jo että täytyy pulittaa uuteen starttimoottoriin mut onneks vein sen näytille kunnon wanhanajan rasvarille joka sano heti et siinä on vaan sähköryyppy likaine ja pelkkää putsausta vaille. sano et tuo ens viikolla niin putsataan ja voit tutkia asiaa itte sillä tavalla että käynnistäessä pitää olla kaasupoljin ihan pohjassa niin pitäs lähtee käyntiin. ja jos näin käy niin sit vika on liassa. Ja hyvin se on tällä tavalla lähteny.]

Nii mikä vm tää auto oli? Kuulostaa kyllä mun mielestä EGR-vialle. En ole kuullut ainakaan sähköryyppyjen putsauksista.
[Näissä uusissa autoissahan tapaa olla noi ryypyt tosiaan sähköisesti toimivia kun ne ennen vedettiin vaan hanikasta manuaalisesti. Mikä todistaa mun teoriani että kaikki 2000-luvun autot on ihan paskoja verrattuna 80-luvun datsun100a tai 90-luvun corolloihin.]

100A ei 70-luvun auto.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.10.2019 13:45 #44224 : jonlord
Vastaus käyttäjältä jonlord aiheessa Jukkiksen autopalsta
Ei ole itsestäänselvyys toi pulttien/muttereiden avaaminen. Vanhemmissa Mopareissa oli toisella puolella vasenkätisillä kierteillä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.10.2019 16:42 #44225 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jukkiksen autopalsta
Mulla taitaa olla muutenkin sen kanssa pienoinen onkelmantynkä. Auto kun ei sanottavasti kiihdy mutta kierrokset kyllä huutaa joka mitä ilmeisemmin johtuu kytkimestä. Enpä usko et tulee sellasta ostettua tohon pirssiin kun sillä rahalla saa jo paremman autonkin.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.07.2020 16:36 #46094 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jukkiksen autopalsta
Mulla on ollu viime aikoina vähän masentuneet hetket kun sitkeesti koittaa säästää rahnaa kesälomille ja koko ajan putkahtaa jostain kännylaskua, autoveroa, osamaksua ja hammaslääkärikin soittelee että käy tänne antaan parisataa.

Onni onnettomuudessa että pääosin corolla on kestänyt. Jostain syystä meni leimasta läpi vaikka nyt jo on iskunvaimentimet ihan paskana. Aattelin että kerkee syksylläkin mutta en sit tiiä johtuuko siitä että takakontti on täynnä tomua heti kun ajaa pienenkin soratien kautta. Ilmeisesti. Jokin niissä vuotaa.

Toinen on sit joku anturi joka säätelee ryyppyä. Kylmänähän se ei anna sitä ensinkään vaan on putputettava auto käyntiin kaasutalla pohjassa. Toisella yleensä kyllä lähtee. Nyt tuli sit uusi murhe lämpösten kanssa että ei lähde kuumalla käyntiin. Toisella vetäsyllä kylläkin. Lueskelin tuossa autojen sielunelämää ja sellanen 90e anturi se niinku olis. Vähän kiusallinen vaiva juu. Paras on tää +14 jollon ei lähde ekalla kylmänä eikä kuumana.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
31.08.2020 15:50 #46592 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jukkiksen autopalsta
Juu, kävin tänään tutkituttaan ton moottorivikavalon ja näyttäs siltä että kaikki anturit oli jo paskana. Paitti nokka-akselin kallistumasta johtuva ja vika on kuulemma ite akselissa. Paljon se selitti, enkä tajunnu muuta kun et parempi kattella uutta autoa ja hyvä puoli kumminkin, ettei vika ajoa haittaa - ainakaan ennen katsastusta. Kaks vuotta kesti tonnin auto joten ei muuta kun tammikuussa katteleen uutta tonnin versiota.

Olihan se vittu tapa alottaa viikkonsa eikä asiaa auta että satuin ensimmäisten joukossa ajaan ohi kun se pikkutyttö jäi kaivurin alle. Siinä oli kyllä jo porukkaa eikä mua tarvittu ja ambulanssikin tuli tuhatta ja sataa. Pahannäköstä se kyllä oli ja kyllä moisella näkymällä päivänsä pilaa. Vaikkei sellasten juttujen rinnalla tollaset automurheet kyllä paljoa vaakakupissa painakaan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
31.08.2020 17:39 #46593 : juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Jukkiksen autopalsta
Tonnin auton arvo ei enää laske jos pysyy jonkunlaisessa kunnossa, niin että se pitäis myydä pois ennen kun se alkaa levitä, että sais seuraavan samaan hintaan.

Paras kirja, jota ehkä et ole lukenut.
Pohjolan Galápagos.pdf

EPUB-versio.:
Pohjolan Galápagos.epub

Ylimääräinen liite (iloisesti keskeneräinen).
Liite IV - Trump + Liite IV - Covid 19 (pdf)

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
31.08.2020 18:59 #46594 : Fenix
Vastaus käyttäjältä Fenix aiheessa Jukkiksen autopalsta
500 euron autollakin pärjää. Ystävättärelläni on ollut viimeisen 10 vuoden aikana kolme autoa. Maksoi jokaisesta 500 euroa. Keskimäärin siis reilut kolme vuotta ajellut per auto. Jos näyttää siltä ettei mee enää seuraavasta katsastuksesta läpi ja vika on sen verran iso, ettei viitti enää korjuuttaa, kannattaa myydä eteenpäin ja hankkia taas uusi 500 euron katsastettu pirssi. Jos saat vanhasta vielä edes sen pari- kolme sataakin, niin ei tuo kovin kallista autoilua ole. Uskon, että ei ne tonnin autot sen parempia ole.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
31.08.2020 19:09 #46595 : Fenix
Vastaus käyttäjältä Fenix aiheessa Jukkiksen autopalsta
Tässä tapauksessa 500 on tietysti tingitty hinta. Pyyntö ollut jotain 650-750 luokkaa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
31.08.2020 19:10 #46596 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jukkiksen autopalsta
Se on vähän tuurista kiinni millaisen ja minkähintaisen saa alleen. japsin kun ostaa, harvemmin pettyy. Nimimerkillä monenlaisia eurooppalaisia kokeillu ja kaikki olleet pettymyksiä.

Satasen tuosta saa vaihdossa sillä ei mene romuttamoa pidemmälle. En minä ala ihmisiä huijaan myymällä miinaa joka ei mene leimasta läpi ilman tonnien remppoja. Enpä kyllä usko että niin tyhmää ostajaa onkaan. Kyllä mä ainakin pidän vaarin et on just leimattu ja huoltokirja.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
31.08.2020 19:34 #46597 : Fenix
Vastaus käyttäjältä Fenix aiheessa Jukkiksen autopalsta
Joo, ei sitä tarvi huijatakaan ja todetut viat pitääkin kertoa. Idea on siinä, että luopuu vanhasta kun vielä kerkiää, ennen kun siihen tulee sellainen vika, mikä vaatii enemmän rahaa laittaa kuntoon. Eli kun sataviiskymppiä ei ehkä enää riitäkään korjauskuluihin. Joka vuosi on joku tukivarren tiivisteen vaihto, pakoputken paikkaus tai vastaava pikkuvika, mutta ne on edullisia juttuja.

Jos joku ostaa sulta auton kahdella sadalla eurolla ja tietää, että joutuu laittaan ehkä saman verran lisää huoltokuluihin, se on monesti ostajalle ok. Mutta jos yrität myydä siinä vaiheessa kun korjauksiin pitää laittaa tonnikaupalla rahaa, auto jää sun pihalle, ellet itse toimita sitä paalattavaksi.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.181 sekuntia