Jalkakivitutkimus

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten #31525 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jalkakivitutkimus
Maria63:lle sen verran että oikein tuntee huonoa omaatuntoa kun ei oikein keksi löydöistäsi mitään kannustavaa sanottavaa. Intoa kumminkin näyttää olevan ja ikävä kuitata se hiljaisuudella. mutta olen kuvien perusteella vakuuttunut että olet saanut otteen jostain rautakautisesta tai varhaiskeskiaikaisesta kulttuurista. jatka samaa rataa.

Luolamiehelle sen verran että hieno löydös. ei kivenä - näitähän on kuvina jo satoja - vaan sijaintipaikkansa puolesta. Näkyy sijainneen melko tarkkaan sen aikaisen litorinameren rantamilla kuten karttakuva osoittaa.

Näissä on jotenkin ällistyttävä kaava joka tosin voi olla katsojankin silmässä koska näitä nyt ei tutkittu mitenkään systemaattisesti. Kaikki kivet joita olen nähnyt oman asuinseutuni ympärillä ovat olleet poikkeuksetta yoldiameren aikaisessa saaristossa. Kate on täysin 100%. Sen sijaan kun mennään keskisuomeen on suhde fifty-fifty yoldian ja ancylusmeren rantaviivan kanssa. Mikä kielii että tämä kivikulttuuri on vaikuttanut pitkän aikaa keskisuomessa päin. rannikkoseutu alkaa nousta tapetille vasta litorinan aikaan. Voisiko tästä päätellä että on tapahtunut jokin kulttuurinen murros jossa asteittain saaristolaiskulttuuri on muovautunut rannikkokulttuuriksi. Erikoista että kivien määrä vähenee samassa suhteessa eli voidaan ajatella että litorinan aikaan tämä kivikulttuuri oli jo hiipumassa?
Liitetiedostot:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten #31542 : Luolamiehen blogi
Vastaus käyttäjältä Luolamiehen blogi aiheessa Jalkakivitutkimus
Jep, komeasti pamahtaa rantaviivan tuntumaan. En itse ole niin näihin hurahtanut mutta räpsäsen kyllä kuvan ja otan sijainnin talteen aina kun jotain mahdollisesti kiinnostavaa tulee vastaan. Tämäkin tuli täysin sattumalta...

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten #31544 : Amidontti
Vastaus käyttäjältä Amidontti aiheessa Jalkakivitutkimus
Tarja oli laittanut (sivu 8) 'heiluvankivenkallio' karttamerkinnän Liperin lähistölle. Minä en löydä tällaista miltään kartalta eikä kivestä löydy kuvia.

Olisiko tarkempaa tietoa? Jos se vaikka olisi se puuttuva lenkki Pielisen ja Keskisuomen välillä.

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten #31554 : Jukkis
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Amidontti

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten #31560 : Amidontti
Vastaus käyttäjältä Amidontti aiheessa Jalkakivitutkimus
Tuota Kirvesmäkeä minä epäilinkin korkeutensa puolesta, lievästi Liperin rajan ulkopuolella. Multamäkeen n. 30km ja Kolin kiville n. 80km ja Uskalin kivelle n. 70km. Pitää ilmeisesti käydä jossain vaiheessa kesää katsomassa ellei joku ehdi sitä ennen.

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten #32192 : Jukkis
Jos ihmetttelette missä olen luuhannut niin kävin ottamassa ns. uskonaskeleen. Onko mulla maagista silmää näihin hommiin vai ei. Hyppäsin pirssiin, vetäsin tohon lähelle eli ulkomaille Teiskoon - kuten tamperelaiset sanoo - ja toppasin auton paalijärventielle. Kävelin 20m, hyppäsin tieltä nuoren männikön sekaan ja näin oksien välistä jotain kiven tapaista. ja tällänen se oli.

haluan siis korostaa että tää löyty yksinomaan kotoa päättelemällä enkä ole tiettävästi koskaan käyny tuolla aiemmin saati kuullut keneltäkään mitään moisen olemassaolosta. Vieressä oli muuten tämmönenkin.

No kyllähän sitä sit seudulla vähän pyöri ja näki kaikenlaista

Sellainen reissu. Uskonaskel on nyt otettu että megaliitit voi löytää ihan kotoonsa käsin.
Liitetiedostot:

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.310 sekuntia