Jalkakivitutkimus

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten - 7 vuotta 5 kuukautta sitten #30883 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jalkakivitutkimus
Laitan ihan huvikseni Kivikeskun hattukivisatoa ihan lähimmän 200 neliömetrin säteeltä. olis ollu esitellä enemmänkin mutta ei ny tukehduta pullaan.

Tää ei ole eka kerta kun törmään tälläseen "patsaspuistoon" jossa megaliitteja on tuhottomasti pienellä alueella.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 7 vuotta 5 kuukautta sitten Jukkis.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 4 kuukautta sitten #31025 : Jukkis
No ny on päästy kattoon toistakin puolta tästä muinaissaaresta ja hattukiviä, nokkakiviä ja vaikka mitä on taas kerättynä hurumykkä. mut erikoisin oli kyl toi törmääminen sen ajan työpajaan jossa nämä karkeatekoiset työkalut oli edelleen paikallaan. Näytänpä ny muutaman.

Tää kivipuukko on kiistatta jykevää tekoa ja sillä leikkais edelleen perunalimppua tai vaikka koivuhalon jos niikseen tulee. Terävä kun mikä ja graniittia ja sitähän kivee ei siellä ollu mailla eikä halmeilla. Sen on kiistatta ihmiskäsi vieny gneissikallion päälle.

Sit on nää pari erikoisuutta jotka kanssa oli raskastekoisia mut työkalun muotoisia.

Molemmissa oli tälläsiä pieniä reikiä kun sillä olis hakattu jotain naulantapaisia. Enkä mä ainakaan keksi miten muuten tollasia reikiä siihen saa muuta kun hakkaamalla jotain pientä ja kovakärkistä. Niillä on varmaan ollu jotain puu- tai kivinauloja tms jo käytössään.
Liitetiedostot:

Lisää
7 vuotta 4 kuukautta sitten #31026 : juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Jalkakivitutkimus
Noista melkein vois ladata täysikokoiset kuvat vaikka imgur:ään että niitä vois katella lähempää.

Lisää
7 vuotta 4 kuukautta sitten - 7 vuotta 4 kuukautta sitten #31028 : Jukkis
Joo, mä oon tehny ny kaikkiaan neljä reissua kivikeskuun ja ton paikan löysin ihan hahmottamalla. Mun silmissäni se näytti just vanhalta poukamalta jonne on aikanaan roudattu 30tonninen valas ja päivän päästä se on ollu täynnä lokkeja ja sen tsiljoona raatokärpästä eli puhtaita asuinpaikkoja löyty sit kunnioittavan etäisyyden päästä. Mulla on aikamoinen tuntuma et tolla graniittiterällä on leikattu valasta ja noilla muilla kivillä pakotettu luuneula meneen valaannahasta lävitte. Se nahkahan on sen kokonen ja painonen rohjake, et se on täytyny valmistaa paikanpäällä - mitä sit onkaan siitä tehty.

Mutta oleellistahan on et nyt kävin vaan testaan teoriaa. Menin umpimähkään puhtaaseen ryteikköön jossa kuusenvarvut löi naamalle joka askeleella ja siinä se sit oli. Oikeen punanen jalka ja kaikki.

ja mulla on nyt kyky tietää mistä megaliitit löytää ja millaisin perustein ne on siinä paikassa kun on. Ne sijaitsee yleensä näitten muinaissaarien poukamissa ja lahden perukoilla. ja jotta ei jäisi turhan uhoomiseksi niin vielä ennen autoon hyppäämistä kävin kattoon yhtä toista muinaista poukaman perukkaa ja siellä sekin oli missä piti.

nyt tulee sit se jutun pihvi. Eli kun mähän en oo koskaan ollu vaatimaton mies ja teoriat on sen mukaan niin todetaan ny näistä kivistä:
1. Ne on 4600-5000 vanhempia kun keskieurooppalainen megaliittikulttuuri
2. Ne on rannansiirtymän perusteella ajalta jolloin swindryn kulttuuri oleili vielä saksassa eikä ees baltian rannikolla.
3. ja että ne on 800 vuotta vanhempia kun yksikään tunnettu eläinfossiili tältä ajalta
4. ja että ne on 1000 vuotta vanhempia kun yksikään tunnettu jäänne ihmisasutuksesta Suomen kamaralla.
ja ketä helvettejä nää oikeen on olleet...
ja mistä ne on tonne putkahtaneet.... vai onko ne ollu täällä aina ?

ja sen tiedän että näistä saaristolaisista sittemmin syntyi suomusjärven kulttuuri joka vuorostaan oli rannikkovetoinen koska maa oli jo kohonnut ja niistä on jälkiä koska ne asu kiinteillä asuinpaikoilla.

ja nyt seuraava etappi on sitten tutustua siihen minkä oon aina missannu ... eli geeniperimään. Jos nää tyypit on olleet täällä jo tuhansia vuosia ennen muita ja ne on kiistatta luoneet euroopan ensimmäisistä ensimmäisen kivikulttuurin niin saadaanko me ees geeneistämme poimittua niistä jotain.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 7 vuotta 4 kuukautta sitten Jukkis.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Aragorn

Lisää
7 vuotta 4 kuukautta sitten #31029 : VesQ
Vastaus käyttäjältä VesQ aiheessa Jalkakivitutkimus
On hieno kivi, jestas saatana sentään! Tuo muinaisrantahomma pitää nyt tosissaan ottaa työn alle. Huomenna mennään ukon kanssa taas Konnevedelle etsimään mahdollista kiikkukiveä.

Lisää
7 vuotta 4 kuukautta sitten #31032 : Jukkis
Meni viime yö netissä kun ettin vastausta noille koloille noissa työkaluissa. On olemassa sellainen metodi kun nyrhintä jolla valmistetaan nuolen- ym kärkiä. siinä on sellainen terävä piikki jostain kovasta aineesta jolla lyömällä veistetään esim luusta halutun muotoisia palasia. ilmeisesti tässä on siitä kyse.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.253 sekuntia