Jalkakivitutkimus

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten #30762 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jalkakivitutkimus
Voihan tohon rimpauttaa niin sillä jos ei vapaaehtoinen sinne lähde juhannukseen mennessä, se on mentävä itte hakeen löpöö Nesteeltä ja lähdettävä matkaan. On siinä reitin varrella muutakin. Sitä en sit tiiä vastaako numero enää kun on useempi vuosi artikkelista mut yleensä joka kunnassa on aina se oma tietopankkinsa joka yleensä on perinteisesti kansakouluopettaja tai paikallislehden päätoimittaja. Tollasen kiven kyl luulis ittekin löytävän jos päättää olla omatoiminen vaikka aikaa haahuiluun kannattaakin varata.

Sinänsä kyse on pelkästä kuvasta koska rannansiirtymä sillä alueella muuten on liian haastavaa. Minä olen oppinut täällä pohjoishämettä kolutessani että joka "saaressa" on aina vähän erilaiset kivet. Toisissa ne on vaan mahallaan, toisessa yhden kiven varassa ja kolmannessa jotain muuta. ja kun niitten on tarkoitus ollu näkyä ulapalle, niihin sisältyy jokin koodi. ja sit niitten kaikkien kaksoiskappaleet on aina siellä Lieksan suunassa jossa on päämantereen rantamat. Hissuksiin tän kuvionraamit tässä alkaa hahmottuun.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten #30842 : Jukkis
Sievin juttu on plakkarissa - kiitos vaan anonyymiksi jääneelle palstalaiselle.

Oon ollut tässä hissuksiin kun olen tutkiskellut muinaisia lämpötilakäyriä, maannousemia ja jälkiä ihmisasutuksen alkuhetkistä. Tähän päädyin kun kävin keskusteluja Napakiven kanssa.

Mä kysyin siltä miten se on ylipäätään voinu päätyä autiolle luodolle kaukana kaikesta, ja onko se ollu valmiina siellä luodolla ja vaan nostettu pystyyn. Joka on oikeestaan epätodennäköistä ottaen huomioon miten pieni saareke se on ollut. Se on kiikutettu jostain emäsaarelta. Sit mä niinku kysyin miten ja millä se on sinne viety. Veneellä? Tollanen yli tonninen rohjake ei varmaan menis muuta kun veneenpohjasta läpi. Vedetty köydellä perässä koska vesi pienentää painovoimaa mut ajatushan on ihan hullunkurinen. Kai sen sanoo järkikin että jäätä pitkinhän se on tönätty ja jos nykyjäälläkin vielä ajetaan kuorma-autoilla, niin kyllähän tollanen kivikin kantaa jään päällä. Ainoo vaan että holoseeni alkoi jo 9500eaa ja mitään jäätä ei enää ollutkaan.

Sillä napakivi kuten lähes kaikki muutkin megaliitit ilmentyy vaan ja ainoostaan muinaisrantojen rantamilla ja jos joku ei tätä vielä tässä kohtaa ole tajunnut, niin sanotaan se nyt tässä: kivet on pantu paikalleen ennen kuin maankohoaminen on alkanut. Minkä käytännössä täytyy tarkoittaa Baltianjääjärven ja Yoldiameren taitekohtaa. vanhin merkki ihmisasutuksesta on tuolta Lahden Ristolasta joka silloin muuten on ollut merenpohjaa kun näitä kiviä on jo väkätty. Mikä tarkoittaa arkeologisessa kontekstissa että nämä megaliitit ovat n. 1500-2000 vuotta vanhempia kun ensimmäinen tunnistettu jälki alkusuomalaisesta. Olisin aika varma että juttu on loogisesti pätevä ja sille on kovaa evidenssiä tueksi. Lähin tunnettu ihmisasutus näihin aikoihin tunnetaan vasta ääniseltä butonon kulttuurina joka vaikutti 10 200 eaa.
Liitetiedostot:

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten - 7 vuotta 5 kuukautta sitten #30844 : Antero
Vastaus käyttäjältä Antero aiheessa Jalkakivitutkimus

Jukkis kirjoitti: Kai sen sanoo järkikin että jäätä pitkinhän se on tönätty ja jos nykyjäälläkin vielä ajetaan kuorma-autoilla, niin kyllähän tollanen kivikin kantaa jään päällä. Ainoo vaan että holoseeni alkoi jo 9500eaa ja mitään jäätä ei enää ollutkaan.

Minä uskon että tuo kivi on viety muinaisjalaksen tai jalasten päällä, sillä niitä on löytynyt niin veneen alle laitettuna kuin eläimenkin vedettäväksi tehtynä. Vanhimmat jalakset ja rekipelit on iältään yli 5000 vuotta vanhoja mitä niitä on soista löytynyt ja ajoitettu. Se onko veturina sitten ollut ihminen, hevonen, härkä, poro tai hirvi... Hirvikin on aikoinaan ollut myös ratsuna, ainakin metsärosvoilla ja josta ruotsin kunkku sääti 1700-luvulla lainkin, joka kielsi hirvellä ratsastamisen. Kieltoon oli syynä se, kun kruunun hevoset eivät pärjänneet vauhdissa mukana. Koirakin olisi mahdollinen vetäjä, mutta kun paikalliset hupit on alunalkaen jalostettu ihan muuhun käyttöön kuin vetokoiriksi ja en ainakaan itse ole törmännyt sellaiseen tietoon, että Suomessa olisi käytetty koiria muinoin vetokoirina.?
Viimeksi muokattu: 7 vuotta 5 kuukautta sitten Antero. Syy: tekstin fiilausta

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten #30845 : Jukkis
Tässä on se erikoisuus että tämä on ennen mitään. Jopa vanhimmat asutuskartat on ihan pojanpoikia kun kattotaan näitä ajanjaksoja. Äänisellä on ollu porukkaa ja sit on ollu baltiassa jotain peuralaumojen perässä juoksijoita. Sanovat sitä swindryn kulttuuriksi ja että siitä sikiäisi alkusuomalaiset. Hissuksiin asuttaneet tätä maata. mutta rannansiirtymän ja megaliittien nojalla voi kyllä osoittaa että tienoot oli asutettu jo valmiiksi. Eli ny ollaan kirjaimellisesti ajanjaksoissa joista kukaan ei koskaan ole kuullut mitään - ja nykypäivän kartoissa on tähän kohtaan piirretty vaan joku lumikausi osoittaan jääkautta. mutta eihän näistä ole jäänyt mitään tietoa koska tämä on niin kertakaikkiaan vanhaa ja toisekseen tää ei ole ollut rannikko- vaan saaristolaisasutusta.

Olen minä sitäkin miettiny onko swindryn kulttuuri käyny täällä vaan valaanpyynnissä ja palannu talveksi kotitsanhuille. koska kyseessä olis vaan väliaikaiset asumukset jotka on osan vuotta tyhjillään, ei tänkään takia olis jälkiä jäänyt. mut tästä me päästään sit näihin kiviportaisiin. Oleellista on, missä näitä kiviportaita esiintyy. Niitä esiintyy Lieksassa ja sit anjalankoskella. Kun me katotaan Lieksaa niin sehän on sarana mannermaiseman ja saariston välissä ja Anjalankoski on eteläisin maankoskematon saaristo etelässä. Siitä eteenpäin alkaa ulappa joka loppuu vasta baltiaan. Joten on enemmän kun loogista olettaa että nämä on kauppapaikkoja jossa toisesta suunnasta tulee valaanluuta ja toisesta kaikkee mitä taas kuiva maa tarjoaa. ja koska nää on olleet menestyneitä paikkoja johon on keskittyny vaurautta, on tehty satamakin sit kunnolla aina kiviportaita myöten kun ei ole ollu pikkurahasta puute. Mut miks tehdä satama kauppapaikkoineen ellei saaristossa ole ollu kiinteä asutus? Tämäpä se. Näillä luodoilla on asuttu jo vakituiseen ja vaihdettu tavaraa mannerimaisen porukan kanssa erillisissä kauppapisteissä.

ja tää juttu... tätä ei ole kukaan koskaan kuullu... tällä kulttuurilla ei ole edes mitään nimeä... tästä ei tiedä kukaan mitään... tää siirtää koko varhaisinta asutushistoriaa tuhansia vuosia taaksepäin.. nää on kaikki meidän alkusuomalaisten alkusuomalaisia. Eikä tätä olis voinu uskoa edes suurimmassa mielikuvituksessaan sillon kun näitä kiviä alkoi tutkiin. mutta Napakivi kuiskasi sen kaiken kun vaan osasi kysyä oikeilla sanoilla.

ja mulla henkilökohtaisesti polttelee niin pirusti päästä sanoon tää ääneen koska tää on isompaa kun 33-juttu ja oikeastaan mitään mitä oon ikinä tehny. Tässä on löydetty ensimmäisistä ensimmäiset alkusuomalaiset eikä tartte ees päätellä mitään jostain kvartsinpalasta - meillä on megaliittikiviä sadoittain ja niissä todella rikas symboliikka ja se kaikki on edelleen tulkittavissa ja sitä kautta päästä niitten maailmaan sisään.

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten #30876 : Arthos
Vastaus käyttäjältä Arthos aiheessa Jalkakivitutkimus
Entäs jos tää onkin joku Neandertaalien kulttuuri, tai kenties Homo neanderthalensin ja Homo sapiensin varhaisen välimuodon kultuuri....

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten #30877 : Jukkis
Mä pahaa pelkään ettei me ikinä saada tietää ketä nää ihmiset oli ja miltä ne näytti. Megaliittien avulla niitten ajatteluun voi toki päästä kiinni. olis kyl loogista et kun ne on olleet niin merikulttuuri niin niistä on tullu maankohoamisen myötä saaristolaisista rannikkoseudun asukkeja - ja kiinteämpi asutusmuoto on antanut sit jotain arkeologeillekin.

Mullahan on ollu tossa työn alla lähin saari eli kivikeskun muinaissaari kun se on tossa varttitunnin ajomatkan päässä. kävin siellä tänäänkin kastelemassa taas kenkäni ja nyt yhdeltätoista illalla kaivoin puntista keltamuurahaisen joka päätti ilmaista mun sääreen olemassaolonsa. Löysin sieltä pieneltä alueelta noin tusinan verran hattukiviä ja parit normit nokkakivet päälle. Mulla on toinen puoli saarta vielä tutkimatta mut ehkä oottelen kuivempia kelejä,

olen huomannu et kun nyt oon tarponu näitä eri muinaissaaria kiviä ettimässä niin joka saarella näkyy olevan vähän oma kivimuotinsa. Tässä on ehkä hattukivet kova sana mut jossain toisessa sit hyljekivet ja kolmannessa nokkakivet etc. eikä mulla ole vielä hajuakaan mitä niillä halutaan viestittää.
Liitetiedostot:

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.307 sekuntia