Jalkakivitutkimus

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten #30567 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Jalkakivitutkimus
Mä oon vaan miettiny tätä dilemmaa ja yrittäny hakea sille ratkaisua. On raaka totuus ettei kalliomaalaukset stemmaa jalkakivien kanssa mutta toisaalta kalliomaalausten yhteydessä olevat kallioprofiilit omaa selkeen yhtymäkohdan pään muotoisiin siirtolohkareisiin. Tätä on sitten allekirjoittanut pähkäillyt kunnes vastaus tuli jonkinasteisena ahaa-elämyksenä.
Se onkin - ja täytyy olla - niin päin että ensin oli siirtolohkareet ja vasta sitten kallioprofiilit. Me - tai pikemmin minä - on koko ajan ajateltu tätä päinvastoin eli että kallioprofiileista on kehittynyt siirtolohkareet mut jos kehityskaaren pistääkin toisin päin, kaikki ikään kun loksahtaa paikalleen.

Lähtdetääs taas tästä ilmastokaaviosta.

Asia jota olen ihmetellyt lähes alusta saakka, että miksi holoseenikaudella, eli karkeasti 8000-5000 eaa ei ollut asutusta juurikaan. Olkoonkin että silloin ilmasto näillä leveysasteilla on ollut jopa parhaimmillaan. Laitetaas nyt kumminkin jalkakivien syntyhetket niille kohdin koska se iskee niin mukavasti maantieteellisen kattavuuden kanssa joka siis on ancylusjärven että Litorina I aikakautta.
Kalliomaalauksista tiedämme että varhaisemmat on saatettu tehdä jo 5000eaa mutta pääosin 3500eaa eli ton toisen lämpökauden aikana.
Kalliomaalauksista voi päätellä että niiden varhaisin muoto lienee tuolta ääniseltä ja jossain määrin kenties kuusamon hossan alueelta mutta ei juuri sen enempää. Loppu on tätä meitin jalkakivikulttuuria ja on niinku vielä erotettavissa toi kalliomaalaus- ja jalkakivikulttuuri toisistaan. ja sit tapahtuu toi ilmastoromahdus eli tää jalkakivikulttuuri taantuu ja koska ilmasto kylmenee, se pakottaa kalliomaalauskulttuurin pois mannermaisesta ilmastosta kohti länttä. ja saranana näiden kahden välillä toimii sit noi kallioprofiilit.

Käytännössähän tää tarkoittaa että euroopan megaliittikulttuuri on kenties komiaa mutta suomalaisiin jalkakiviin verraten nuoria tulokkaita ja kotimaiset versiot tehty jo yli 3000 vuotta aiemmin. Josta voi esittää varovaisen ehdotuksen että meillä voi olla maailman vanhimmat megaliittikivet.
Liitetiedostot:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten - 7 vuotta 5 kuukautta sitten #30571 : Arthos
Vastaus käyttäjältä Arthos aiheessa Jalkakivitutkimus
No ehkä todella varovasti voi ehdotella että Euroopan vanhimpia ennallaan säilyneitä proto-megaliitteja on Suomessa (USAn ja Ameriikan puolelta yleensäkin voi sitten löytyä yhtä vanhaa); mutta eihän se sulje pois sitä että näillä muillakin (Stonehengeläisillä ym) olisi ollut vanhempaakin megaliittikultturia olemassa, mutta niillä se homma ei tyssännyt johonkin seinään, vaan jatkui ja kehittyi pikkasen eteenpäin ja vanhojen jalkakivien ym tilalle on rakenneltu sitten näitä hengejä ym kehittyneempiä rakennelmia, toisin kuin Suomessa jossa näiden kultuurivaiheiden välillä on näitä tyhjiä aukkoja jossa ihmiset on vaan kadonnut jonnekkin.
Tämä siis oli mun oma teoria/mielipide, eikä minulla ole sille mitään tieteellistä pohjaa...
Viimeksi muokattu: 7 vuotta 5 kuukautta sitten Arthos.

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten #30573 : Jukkis
No mä aattelen sen niin et euroopan megaliittikulttuuri vaikutti lähinnä nk. kuparikauden ajan, eli karkeasti 5000eaa - 3000 eaa. - ja ehkä vähän sen jälkeen. Sen varsinaisia tekijöitä ei tunneta mut on arveltu että ne olis ollu baskeja jotka silloin oli levittäytyneet laajemmalle kunnes ne työnnettiin sivuun ja alkoi pronssikausi.
mut niitten megaliittien funktio on ihan toisenlainen ja ilmeisemmin arkeo-astronominen. Tyylikkäitä ovat. sitä ei käy kiistäminen.
ainoa yhdistävä tekijä on sit noi kolmijalkaiset kivet mut niitten muoto muuten on erilainen. Ihan alkujaan ekat kivikehät oli vielä karkeita, ja alkaneet kai pohjoisesta eli skotlannista kunnes muuttuvat aste asteelta hienostuneemmiksi ja lopulta sit oikeen kellokoneistoksi. Nää meitin jätinkirkot on siitä tän kauden puolivälistä jos ajoitusta on uskominen.

Alkusuomalainen megaliittikultuuri saattaa olla sit jo vuodelta 8000eaa sillä niillä ei ole mitään tekoa taivaanmekaniikan kanssa vaan ne esittää eläimiä. Mielenkiintoisesti sellaisia eläimiä joita ei ole ollut olemassa sitten pleistoseenikauden ja alkuholoseenin jälkeen - tietty sillä varauksella et ne haluaa tulkita sellaisiksi. Valaita, mahdollisesti jopa mammutteja. Sitä voi kysyä ihan tosissaan esittääkö tää oikeesti euroopan biisonia eli visenttiä

Sit alkaa tulla noita pääkiviä. Ihmispään muotoisia figuureja joista alkaa muodostua kallioprofiileja ja ihan tän kulttuurin loppupuolella alkaa sit noita kalliomaalauksia ilmaantua. niiden aiheskaala alkaa olla niin rajoittunut että mitä ilmeisemmin ne on - aikakauden hengessä - tähtitaivaan kuvailua.
Liitetiedostot:

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten #30589 : Arthos
Vastaus käyttäjältä Arthos aiheessa Jalkakivitutkimus
Jotenkin vaan tuntuu hassulta että porukka olis kyhännyt kolmijalkasia eläimenkuvia. Tuo teoria siitä että ne esittäisi eläimiä kuulostaa vähän sellaiselta perus-yliopistohistorioitsijan tulkinnalta, että ihmiset olisi ennen olleet jotenkin tyhmempiä ja eivät edes olisi osanneet muokata niitä silloin eläneiden elukoiden mukaiseksi. Muuten kyllä tuo jukkiksen ajatukset noiden rakennelmien ajoituksesta ym. tuntuu ihan järkeenkäyviltä.
Itse ajattelisin noissa olevan jotain taivaankansi-symboliikkaa (jos pitää miettiä jotain uskonnollista juttua).
Mutta sitten noilla kivirakennelmilla on voinut olla jopa ihan joku oikea funktiokin, jota ei vielä kukaan ole keksinyt.

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten #30590 : Jukkis
Tässä joutuu valitettavasti eteneen todisteiden ehdoilla ja nehän muuttuu periaatteessa joka kivilöydöksen yhteydessä. mut mullakin oli alussa vielä toi taivaanmekaniikka lähtökohtana kunnes sitä oppi et näitä kiviä on kaikinpäin, ne sojottaa kaikenlaisiin ilmansuuntiin ja niitä on yhtä lailla rinteiden pohjois- kun etelärinteilläkin. eikä niiden asetelemissa ole mitään yhdistävää tekijää.

mut sit on toi taivaanmekaniikka joka on paremmin tutkittu. sehän putkahtaa megaliittikulttuuriin joskus 4000-3500 eaa - jos väliemeren aluetta ei lasketa - ja siitä tulee maailmanlaajuinen ilmiö. myös suomessa jossa valtaosa kalliomaalauksista on ajoitettu näihin aikoihin ja niitä on tehty käytännössä vain kallioiden lounais- tai koillispuolelle. eli niillä on taivaanmekaaninen funktio ja kaipa ne estittääkin tähtitaivasta.

Tässä on periaatteessa se silmiinpistävin ero kalliomaalausten ja jalkakivien välillä eli niiden tekomotiivit on ihan erilaisista lähtökohdista. sitä en tiedä miks kivi on aina leuan alla ja mitä se esittää - kieltä, hammasta, leukaa, munaa...

Lisää
7 vuotta 5 kuukautta sitten #30721 : Jukkis
Mä oon tehny tässä hissuksiin tälläistä valtavaa tiedostoa näistä jalkakivistä. eli suomeksi sanottuna mittavaa linkkikokoelmaa jota toivoaksemme päästään ihaileen jossain kohtaa. siinä on niin omakäymäni, netistä löytämiäni, luolamiehen antamia, amindontin lieksa-tutkimukset, sekä ennen kaikkea satunnaisen retkuilijan blogeista ottamani. Vielä puuttuu VeQun että MasaQ -osaston löytämät ja sit alkaa olla aikas lailla siinä. toi erikoiset kivet metsissämme -ketju on kans ollu aarreaitta.

Juttuhan menee niin että kun ne kaikki asettelee kartalle niin lopputulos on ihanteellisesti ancylus-järven muotoinen. Yhä edelleen vahvistuu epäilys tästä asiasta. Yks kuopion eteläpuolella oleva jalkakivi pilaa harmonian, mutta muuten ne kaikki asettuu minne pitääkin. Minä olen seurannut tässä asiassa vaan läntismpiä. eteläisimpiä ja pohjoisempia kiviä joten keski-suomi ei sillä tavalla ole ratkaiseva.

mutta edelleen on olemassa suuri mysteeri joka liittyy rannikkoon. On kumminkin kiistatonta että varsinaissuomen kärjessä näitä on, Vöyrillä pohjanmaalla ja mahdollisesti uudellamaalla? Se o vieläkin suurempi arvoitus kun ihan selkeä aukkokohta menee rannikon ja sisämaan välillä. Tavalla tai toisella rannikkoalueet on oltava nuorempia ja mulle alkaa tulla tunne että rannikon megaliiteilla on tekemistä enemmän ruotsin kuin sisämaan megaliittien kanssa. Sen tiedän vaan että jotain isoa tässä on oivaltamassa.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Arthos, pethuh

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.292 sekuntia