- Vastaanotettu kiitos 0
Arkeologit-keskustelussa tutkitaan Suomen muinaisuutta, historiaa ja vähän muutakin.
Erikoiset kivet metsissämme - taas löytyi lisää !
3 vuotta 6 kuukautta sitten #43989
: Pula-aho
Vastaus käyttäjältä Pula-aho aiheessa Erikoiset kivet metsissämme - taas löytyi lisää !
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
3 vuotta 6 kuukautta sitten #43992
: Pula-aho
Vastaus käyttäjältä Pula-aho aiheessa Erikoiset kivet metsissämme - taas löytyi lisää !
Nuo kuvat mitkä laitoin ketjuun on noin sadan metrin säteellä toisistaan. Ja ovat myös alueen korkeimmilla kohdilla. Otan seuraavaksi paremmat kuvat sekä tarkat koordinaatit ym tarpeellisen tiedon. Näitä kiviä oli siis kolme ja vaihtelivat kooltaan. Yhden kiven ympärillä laaja kivikehä, mutta kehä oli vain noin 2/5 koko ympyrästä.
Toivottavasti saatte jotain tolkkua sekavista kuvista ja selostuksesta.
Toivottavasti saatte jotain tolkkua sekavista kuvista ja selostuksesta.
3 vuotta 6 kuukautta sitten #43999
: Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Erikoiset kivet metsissämme - taas löytyi lisää !
vakuuttavia kuvia ovat joo....vakuuttavia. Olen kyllä utelias tietämään mistä päin suomea ja jos jonkun vuoren päältä, niin onko sillä vuorella nimi niin voin tarkastaa korkeuskäyrät
3 vuotta 6 kuukautta sitten - 3 vuotta 6 kuukautta sitten #44007
: juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Erikoiset kivet metsissämme - taas löytyi lisää !
Noita vois jakaa megaliittikansan tekemiin ja suomalaisien jäljitelmiin, koska me tiedetään, että sardinialaiset on sitä megaliittikansaa ja niillä on taipumus panna kotiympäristö näyttään ihan vieraalta maailmalta.
Se on varmaan niitten tapa puolustautua, koska ne ei osaa järjestäytyä valtioks, mutta silti ne on kevyesti Euroopan vanhin kansa ja vielä just siellä, missä on sattunu ja tapahtunu eniten. Vallottaja menee hämilleen kun se eksyy sinne ja sitten se vaan antaa niitten olla.
Tää on itse asiassa hyvinkin ilmeistä kun aattelee, että miten britit menee sekasin Stonehengen takia, vaikka ne on hädin tuskin sukua sen rakentajille. Se on tehty muita varten ja sardinialaiset tuskin näkee siinä mitään ihmeellistä, koska ne pystyy eleleen kaikessa rauhassa omien tekeleittensä keskellä.
bit.ly/2lOZJol
www.italiavai.com/italia/guide-turistiche/orgosolo.asp
www.google.com/search?q=sardinia+street+...gB&biw=1051&bih=1034
Se on varmaan niitten tapa puolustautua, koska ne ei osaa järjestäytyä valtioks, mutta silti ne on kevyesti Euroopan vanhin kansa ja vielä just siellä, missä on sattunu ja tapahtunu eniten. Vallottaja menee hämilleen kun se eksyy sinne ja sitten se vaan antaa niitten olla.
Tää on itse asiassa hyvinkin ilmeistä kun aattelee, että miten britit menee sekasin Stonehengen takia, vaikka ne on hädin tuskin sukua sen rakentajille. Se on tehty muita varten ja sardinialaiset tuskin näkee siinä mitään ihmeellistä, koska ne pystyy eleleen kaikessa rauhassa omien tekeleittensä keskellä.
bit.ly/2lOZJol
www.italiavai.com/italia/guide-turistiche/orgosolo.asp
www.google.com/search?q=sardinia+street+...gB&biw=1051&bih=1034
Viimeksi muokattu: 3 vuotta 6 kuukautta sitten juppe.
3 vuotta 5 kuukautta sitten #44216
: Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Erikoiset kivet metsissämme - taas löytyi lisää !
Törmäsin tollaseen Tesoman Ristimäen eteläpuolella. Ihan selväntuntunen käräjäympyrä se näkys olevan keskellä kerrostaloja.
Toihan ei varmaan ole seutukunnalla ainoa. Jostain se vähän matkan päässä oleva käräjätörmäkin on saanu nimensä eikä tapparamäen kiviympyräkään kovin kaukana ole. Sitä ei käy sanominen koska nää on tehty ja kenen toimesta. Keskiaikaisia vissiin?
Itse asiassa vaikka tossa oon käyny sen tuhat kertaa - halpa bensa - vasta nyt ton huomasin. Silmä haki yhtä toista arkeologista kohdetta joka lienee jo tuhoutunut. Mehän muutettiin tohon lähelle jo 1970 kun olin pieni napero ja muistan et noitten talojen pihassa oli mänty jonka yläoksalle joku oli heittäny pyöränrenkaan. Sehän killu siellä ainakin 80-luvulle kunnes kumi ilmeisesti hapertu ja se tuli sieltä ittekseen alas. Joku oli jo kiintyny siihen muistomerkkinä ja heitti sinne uuden renkaan ja vieläpä onnekkaasti samaan oksaan. Näin sen siellä omin silmin joskus 90-luvun puolivälissä ellen väärin muista. Nyt kun sitä koetin kattella niin ei sitä siellä enää ollut eikä ole perinteenjatkajaakaan joka menis ja heittäis uuden kumin sinne killuileen.
Toihan ei varmaan ole seutukunnalla ainoa. Jostain se vähän matkan päässä oleva käräjätörmäkin on saanu nimensä eikä tapparamäen kiviympyräkään kovin kaukana ole. Sitä ei käy sanominen koska nää on tehty ja kenen toimesta. Keskiaikaisia vissiin?
Itse asiassa vaikka tossa oon käyny sen tuhat kertaa - halpa bensa - vasta nyt ton huomasin. Silmä haki yhtä toista arkeologista kohdetta joka lienee jo tuhoutunut. Mehän muutettiin tohon lähelle jo 1970 kun olin pieni napero ja muistan et noitten talojen pihassa oli mänty jonka yläoksalle joku oli heittäny pyöränrenkaan. Sehän killu siellä ainakin 80-luvulle kunnes kumi ilmeisesti hapertu ja se tuli sieltä ittekseen alas. Joku oli jo kiintyny siihen muistomerkkinä ja heitti sinne uuden renkaan ja vieläpä onnekkaasti samaan oksaan. Näin sen siellä omin silmin joskus 90-luvun puolivälissä ellen väärin muista. Nyt kun sitä koetin kattella niin ei sitä siellä enää ollut eikä ole perinteenjatkajaakaan joka menis ja heittäis uuden kumin sinne killuileen.
- Luolamiehen blogi
- Poissa
- Konkari
-
Less
Lisää
- Vastaanotettu kiitos 65
3 vuotta 5 kuukautta sitten #44232
: Luolamiehen blogi
Vastaus käyttäjältä Luolamiehen blogi aiheessa Erikoiset kivet metsissämme - taas löytyi lisää !

Sivu luotiin ajassa: 0.359 sekuntia